9/29/2015

Gotha Go 242/244

 

Skonstruowany przez inż. Alberta Kalkerta szybowiec desantowy Go 242 powstał z aprobatą Ministerstwa Lotnictwa Rzeszy, ponieważ mieścił niemal trzykrotnie więcej żołnierzy od używanego dotąd szybowca DFS 230. Krótka centralną gondolę stanowiła kratownica z rur stalowych z poszyciem płóciennym, spoczywająca na odrzucanym po starcie wózku dwukołowym (do lądowania służyły dwie wystawiane płozy).

 Skrzydła konstrukcji drewnianej były kryte sklejką i płótnem. Gondola mieściła do 21 żołnierzy lub
odpowiedni ładunek sprzętu wojskowego - w tym np. samochód terenowy KdF 82 Kübelwagen, do
ładowni dzięki podnoszeniu do góry tyłu kadłuba. W 1941 r. oblatano dwa prototypy i niezwłocznie
uruchomiono produkcję seryjną, dzięki czemu nowy szybowiec wszedł do służby już w 1942 r.
Chrzest bojowy przeszedł nad obszarem Morza Śródziemnego, gdzie Go 242 użytkowały jednostki stacjonujące na Sycylii, w Grecji i w Afryce Północnej.


Do holowania Go 242 służyły zwykle bombowce typu Heinkel He 111, ale start często wspomagały dodatkowe silniki rakietowe - najczęściej instalowane
z tyłu kadłuba i odrzucane po starcie cztery silniki Rheinmetall-Borsig 109-502 o ciągu 4,9 kN każdy.
Łącznie powstało 1481 takich szybowców. Po upadku Francji Niemcy przejęli duże zapasy francuskich silników gwiazdowych Gnome-Rhône 14M, co zrodziło koncepcję stworzenia z Go 242 samolotu transportowego z dwoma takimi silnikami.


Zainstalowano je na krawędzi natarcia skrzydeł, na przedłużeniu
belek dźwigających usterzenie, jednocześnie wprowadzając stałe trójkołowe podwozie z kołem, przednim.
Łącznie do standardu Go 244 przebudowanego 192 szybowce Go 242B/C, a kolejne 41egzemplarzy
wyprodukowano od podstaw jako wodnosamoloty Go 244C. Pierwszymi odbiorcami Go 244B w marcu
1942 r. był stacjonujący w Grecji dywizjon KGrzbV 106. Samoloty te zbyt łatwo padały łupem alianckich
myśliwców, dlatego do listopada 1942 r. wycofano je z tego obszaru. Niektóre Go 244 latały z niemieckimi
silnikami gwiazdowymi BMW 132Z o mocy 670 KM albo zdobycznymi radzieckimi Szwiecow M-25A
o mocy 750 KM.  

Specyfikacja:
 Typ: transportowiec wojskowy
Napęd: 2 gwiazdowe silniki
14-cylindrowe Gnome-Rhône 14M o mocy 700 KM każdy

Osiągi:
Prędkość maksymalna na wysokości optymalnej: 290 km/h
Pułap eksploatacyjny: 7500 m
Zasięg: 600 km

Masy:
Własna: 5100 kg
Masa startowa: 7800 kg

Wymiary: 
Długość: 15,80 m
Wysokość: 4, 70 m
Rozpiętość: 24,50 m
Powierzchnia nośna: 64,4 m2

Uzbrojenie:
 możliwość instalacji do 4 ruchomych kaemów MG 15 kal. 7,92 mm

Źródła:
Archiwa własne w oparciu o dane historyczno-techniczne Bundesarchiv & LuftArchiv, Grafika Google.

Nie wyrażam zgody na kopiowanie i rozpowszechnianie zawartości publikacji mojego autorstwa (tekstu, zdjęć oraz filmów) bez mojej pisemnej zgody aviaclubpoland.blogspot.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz