9/19/2015

Hawker Sea Hawk


Trzy prototypy myśliwca Sea Hawk, jednego z najprzyjemniejszych dla oka wczesnych odrzutowców Sydneya Camma, powstały zgodnie ze specyfikacją N.7/46. Pierwszy z nich - wówczas jeszcze zwany P.1040 - wystartował 2 września 1947 roku.

Następnie Hawker wyprodukował 35 myśliwców Sea Hawk F.Mk 1, po czym cały program rozwojowy i produkcyjny przekazano zakładom Armstrong Whitworth. Od
lat współpracująca z Hawkerem wytwórnia wyprodukowała kolejne 60 myśliwców typu Sea Hawk F.Mk 1
i 40 F.Mk2, które poprzedziły najliczniejszy wariant - myśliwsko-bombowy Sea Hawk FB.Mk 3 ze wzmocnionymi skrzydłami i węzłami dla uzbrojenia podwieszanego. Po 116 seryjnych FB.Mk 3 wyprodukowano 97 egzemplarzy mysliwsko-szturmowych FGA.Mk 4.


Charakterystycznym dla wszystkich sea hawków rozwiązaniem - umożliwiającym lokalizacje drugiego zbiornika paliwa z tyłu kadłuba - były umieszczone po bokach dwie dysze wylotowe z zainstalowanego w centrum kadłuba silnika turbo-odrzutowego.
We wszystkich wczesnych wariantach był to Rolls-Royce Nene Mk 101 o ciągu 22,3 kN.
Oznaczenie Sea Hawk Fb.Mk 5 nosiło 50 egzemplarzy FB.Mk 3 po wymianie silnika na nowszy
Nene Mk 103, a podobnie zmodyfikowany wariant myśliwsko-szturmowy FGA.Mk 6 był ostatnią wersją seryjną dla Royal Navy.


Wyprodukowano 87 takich maszyn, różniących się od starych FGA.Mk 4 jedynie silnikiem Nene Mk 103. Sea Hawk służył w jednostkach bojowych marynarki brytyjskiej do grudnia 1960 r., a 22 samoloty Sea Hawk Mk 50 (eksportowy odpowiednik FGA.Mk 6) dotrwał w marynarce Holadnii
do końca 1964 r. Ostatnim użytkownikiem sea hawków była marynarka Indii. która jesienią 1959 r.
zamówiła 24 samoloty z nową konfiguracją  częściową.


Specyfikacja:
Typ:
 1-miejscowy pokładowy samolot myśliwsko-szturmowy

Napęd:
Silnik turboodrzutowy Rolls-Royce Nene RN.4 Mk 103
o ciągu 24 kN

Osiągi:
Prędkość maksymalna na poziomie morza: 970 km/h
Początkowa prędkość wznoszenia: 1737 m/min
Czas wznoszenia na wysokość: 13 560 m: 11 min 50 s
Promień działania bez uzbrojenia zewnętrznego: 370 km
Pułap eksploatacyjny: 13 560 m

Masy:
Własna: 4410 kg
Maksymalna startowa: 7348 kg

Wymiary:
Długość: 12,09 m
Wysokość: 2,64 m
Rozpiętość: 11,89 m
Powierzchnia nośna: 25,8 m²

Uzbrojenie:
Skierowane do przodu 4 stałe działka Hispano Mk 5
kal. 20 mm w dolnej części dzioba kadłuba oraz podwieszane
na 4 węzłach pod skrzydłami środki bojowe o łącznej masie do 907 kg

Źródła:
Archiwa własne w oparciu o dane historyczno-techniczne British Museum & Avia Collect, Grafika Google.

Nie wyrażam zgody na kopiowanie i rozpowszechnianie zawartości publikacji mojego autorstwa (tekstu, zdjęć oraz filmów) bez mojej pisemnej zgody aviaclubpoland.blogspot.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz