10/12/2015

Bitwa o Anglię - Impas


Wojna powietrzna pomiędzy Niemcami a Zjednoczonym Królestwem zaczęła się nie od słynnej „Bitwy o Anglię”, jak myśli wielu Amerykanów, ale od wybuchu wojny. Jeszcze przed inwazją na Francję, niemiecka ofensywa przeciwko Wielkiej Brytanii sprowadziła się do atakowania okrętów Royal Navy i statków handlowych.

Dowódcami tym akcji byli: generał major Joachim Coeler i generał porucznik Hans Ferdinand Geisler. W prowadzeniu tych akcji wyróżnił się major Martin Harlinghausen. Wszyscy trzej byli byłymi marynarzami. Przebieg wojny powietrznej pomiędzy Niemcami i Anglią obejmują dwa okresy: 1. 1939-1941 – ofensywa Niemiec. 2. 1942-1945 – ofensywa powietrzna głównie prowadzona przez RAF i amerykańskiego sojusznika. Okres pierwszy można podzielić na fazy: 1) operacje przeciwko statkom, 2) bitwa o Francję, 3) bitwa o kanał La Manche 4-6) 3 fazy bitwy o Anglię i 7) impas. Hitler i kierownictwo Luftwaffe wiedzieli, że ciągłym bombardowaniem nie zmuszą Wielkiej Brytanii do kapitulacji, jednakże kontynuowano działania nękające ze względów prestiżowych.


Siły obu stron podczas „Bitwy o Anglię”: 

 Niemcy:
-1260 średnich bombowców, m.in. Heinkel He 111, Junkers Ju 88, Dornier Do 17, Dornier Do 215,
-320 bombowców nurkujących, m.in. Junkers Ju 87,
-1080 myśliwców, m.in. Messerschmitt Bf 109, Bf 110.

Wielka Brytania: 
-754 myśliwce jednomiejscowe, m.in. Hawker Hurricane i Supermarine Spitfire,
-149 myśliwców dwumiejscowych, m.in. Boulton Paul Defiant, Bristol Beaufighter i Bristol Blenheim,
-560 bombowców,
-500 samolotów obrony wybrzeża

 Źródło: „Asy lotnictwa III Rzeszy” Samuela Mitchama, Wikipedia

Nie wyrażam zgody na kopiowanie i rozpowszechnianie zawartości publikacji mojego autorstwa (tekstu, zdjęć oraz filmów) bez mojej pisemnej zgody aviaclubpoland.blogspot.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz