10/07/2015

Dornier Do 18

 

Następcą łodzi latających Wal był Do 18, opracowany w 1934 r. jako transoceaniczny wodnosamolot pocztowy dla linii Deutsche Lufthansa. Choć znacznie lepiej dopracowany aerodynamicznie, zachował
w ogólnym zarysie charakterystyczny dla swego poprzednika metalowy kadłub i boczne płetwy ustateczniające.

Napędzany dwoma wysokoprężnymi silnikami Junkers Jumo-5 o mocy 548 KM prototyp
Do 18a odbył pierwszy lot 15 marca 1935 r., a dwa przedseryjne Do 18C i trzy Do 18E otrzymały ulepszone silniki Jumo 205C o mocy 608 KM. Siódmą maszyną dla Lufthansy był oblatany 11 czerwca 1937 r. pojedynczy Do 18F, który w dniach 27-29 marca 1938 r. na trasie z Dartmouth w Kornwalii do
Caravelas w Brazylii wynikiem 8391 km w czasie 43 godzin ustanowił światowy rekord odległości lotu
w linii prostej w kategorii wodnosamolotów. Egzemplarz ten otrzymał później silniki gwiazdowe BMW
132N o mocy 892 KM i 21 listopada 1939 r. wykonał jako pierwszy lot jako Do 18L.


We wrześniu 1938 r. Do 18 rozpoczęły również służbę w jednostkach rozpoznania przybrzeżnego Luftwaffe.
Pierwszym niemieckim samolotem zniszczonym przez Brytyjczyków podczas II wojny światowej był własnie
Do 18 z 2./Küstenfliegergruppe 106, ostrzelany 26 września 1939 r. przez samoloty z 803. Dywizjonu
lotnictwa marynarki, operującego z pokładu lotniskowca HMS ,,Ark Royal" u wybrzeży Norwegii.
 Lecący bombowcem nurkującym typu Blackburn Skua por. B.S. McEwen zmusił Niemców do awaryjnego wodowania w pobliżu patrolującego niszczyciela HMS ,,Somali", który wziął na pokład załogę i zatopił hydroplan.


Seryjną produkcję 163 łodzi latających Do 18 dla wojska zakończono w 1940 r. W pierwszej linii zastąpiono je trzysilnikowymi Blohm und Voss BV 138, ostatnie Do 18G-1 wycofując ze stacjonujących
w Norwegii eskadr 3./KüFIGr 406 i 3/KüFIGr 906 w sierpniu 1941 r.
W 1942 r. pozostałem Do 18 służyły już tylko w jednostkach ratownictwa morskiego.

Specyfikacja:
Łódź latająca rozpoznania przybrzeżnego z 4-osobową załogą

Napęd:
2 wysokoprężne silniki 6-cylindrowe Junkers Jumo 205D
o mocy 892 KM każdy

Osiągi:
Prędkość maksymalna na wysokości 2000 m: 260 km/h
Czas wznoszenia na wysokości 1000 m: 7 min 48 s
Pułap operacyjny: 4200 m
Zasięg: 3500 km

Masy:   
Własna: 5850 kg
Maksymalna startowa: 10 000 kg

Wymiary:
Długość: 19,37 m
Wysokość 5,32m
Rozpiętość: 23,70 m
Powierzchnia nośna: 98 m2

Uzbrojenie: 
ruchomy kaem MG kal. 13 mm na stanowisku dziobowym, ruchome działko
MG 151 kal. 20 mm w wieżyczce grzbietowej oraz 2 bomby o wagomiarze 50 kg pod prawym skrzydłem.

Źródła:
Archiwa własne w oparciu o dane historyczno-techniczne Bundesarchiv & LuftArchiv, Grafika Google.

Nie wyrażam zgody na kopiowanie i rozpowszechnianie zawartości publikacji mojego autorstwa (tekstu, zdjęć oraz filmów) bez mojej pisemnej zgody aviaclubpoland.blogspot.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz