10/27/2015

Dornier Do 217


Zasadniczo będący powiększonym Do 17, prototyp Do 217V1 z silnikiem Daimler-Benz DB 601A o mocy
1090 KM wykonał swój pierwszy lot 4  października 1938 r. Wprawdzie egzemplarz ten wkrótce utracono w katastrofie, ale program prób kontynuowały następne trzy prototypy z silnikami Junkers Jumo 211A o mocy 963 KM. Ostatnimi z tej trójki był Do 217V4, który jako pierwszy otrzymał uzbrojenie, stateczniki pionowe o większej cięciwie oraz rozkładany na kształt krzyża hamulec aerodynamiczny na końcu kadłuba.
Zdecydowaną poprawę osiągów uzyskano, instalując w ostatnich prototypach Do 217V7 i V8
18-cylindrowe silniki gwiazdowe BMW 139 o mocy 1572 KM.

Pod koniec 1939 r. mocno zmodyfikowaną 14-cylindrową odmianę tej jednostki - BMW 801 - przyjęto
jako docelowe źródło napędu przyszłych wariantów Do 217. Konfigurację zbliżoną do pierwszych sześciu prototypów zachowały jedynie przedseryjne rozpoznawcze Do 217A, wprowadzone do służby
w Aufklärungsgruppe Oberbefehlshaber der Luftwaffe jesienią 1940 r. oraz bombowe Do 217C,
na których do końca wojny producent testował liczne usprawnienia dla masowo produkowanych wariantów późniejszych. Pierwszym z nich był dostarczany od listopada 1940 r. Do 217E z kadłubem o wyższym
przekroju i powiększoną komorę bombową, mieszcząca teraz torpedę lub najcięższe bomby. Do 217E
wszedł do służby jako rozpoznawczy w 3. (F) Aufklärungsgruppe 11 w grudniu 1940 r., a jako bombowiec
w II./KG 40 w marcu 1941 r. Łącznie wyprodukowano 1925 samolotów Do 217 wszystkich wersji.


Specyfikacja: Dornier Do 217M-1

Typ: 
Średni bombowiec z 4-osobową załogą

Napęd: 
2 odwrócone 12-cylindrowe silniki widlaste Daimler-Benz DB 603A o mocy 1774 KM każdy

Osiągi: 
Prędkość maksymalna 560 km/h na wysokości 5700 m
Prędkość przelotowa na wysokości optymalnej: 400 km/h
Czas wznoszenia na wysokość 2000 m: 6min 42s
Pułap operacyjny: 9500 m
Zasięg: 2150 km

Masy: 
Własna: 8840 kg
Maksymalna startowa: 16 700 kg

Wymiary:
Długość: 17,00 m
Wysokość: 5,00 m
Rozpiętość: 19,00 m
Powierzchnia nośna: 57 m²

Uzbrojenie:
Ruchomy kaem MG 131 kal. 13 mm w wieżyczce grzbietowej, skierowany do tyłu ruchomy kaem
MG 131 kal. 13 mm pod kadłubem, skierowany do przodu podwójnie sprzężony ruchomy kaem
MG 81Z kal. 7.92 mm w dziobie, 2 skierowane na boki pojedyncze ruchome kaem MG 81 kal. 7,92 mm
w bocznych szybach karabiny, na stanowisku grzbietowym oraz środki bojowe o łącznej masie do 4000 kg
w komorze bombowej (2 bomby SC 1000 i 2 SC250 albo 2 SC1800, albo 4 SC500, albo 8 SC250, albo
1 torpeda  LT F5 o wagomiarze 1000 kg) i na 2 węzłach pod skrzydłami (4 bomby SC250 albo
2 przeciwokrętowe  bomby szybujące FX-1400 Fritz-X o wagomiarze 1570 kg, albo 2 przeciwokrętowe
pociski rakietowe Hs 293A po 1045 kg)

Źródła:
Archiwa własne w oparciu o dane historyczno-techniczne Bundesarchiv & LuftArchiv, Grafika Google.

Nie wyrażam zgody na kopiowanie i rozpowszechnianie zawartości publikacji mojego autorstwa (tekstu, zdjęć oraz filmów) bez mojej pisemnej zgody aviaclubpoland.blogspot.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz