10/14/2015

Dornier Do 24

 

Do 24 powstał na zamówienie holenderskiej marynarki wojennej, poszukującej w 1935 r. następcy dla użytkowanych w Holenderskich Indiach Wschodnich łodzi latających typu Dornier Wal. Nowy hydroplan był nadal całkowicie metalowym górnopłatem z płaskim, szerokim kadłubem i bocznymi płetwami ustateczniającymi, ale nowością były trzy silniki w układzie ciągnącym,
umieszczone na krawędzi natarcia wspartego na zastrzałach płata.


Dwa pierwsze prototypy były wyposażone w wysokoprężne silniki Junkers
Jumo 205C o mocy 608 KM, ale trzeci (który 3 lipca 1937 r. stał się pierwszym oblatanym egzemplarzem)
i czwarty otrzymały amerykańskie silniki gwiazdowe Wright R-1820-F52 Cyclone o mocy 886 KM,
Holendrzy zażądali bowiem zastosowania takich samych jednostek napędowych, jakie montowano
w standardowym dla Holenderskich Indii Wschodnich bombowcu Martin 139.

Po udanym zaliczeniu
programu prób w szwajcarskiej fabryce Dorniera w Altenrhein wyprodukowano 10 seryjnych Do 24K-1,
które wraz z dwoma prototypami dostarczono Holandii, gdzie maszyny otrzymały numery boczne od
X-1 do X-12. Zamówienie obejmowało łącznie 48 egzemplarzy, ale pozostałe miano zmontować w holenderskich zakładach Aviolanda jako Do 24K-2 z silnikami R-1820-G102 o mocy 1014 KM.


Kadłuby w elementach dostarczono ze Szwajcarii, a skrzydła produkowały zakłady de Schelde we Vlissingen. Do momentu zajęcia Holandii przez Niemców w maju 1940 r. ukończono jedynie 25 egzemplarzy z tej drugiej partii (numery od X-13 do X-37).

Niemcy przejęli trzy kompletne samoloty oraz kilka nieukończonych płatowców i po przeprowadzeniu prób  w funkcji maszyn ratowniczych ponownie uruchomili holenderską linię produkcyjną - tym razem pod nadzorem niemieckiej firmy  Weser Flugzeugbau, która do 1944 r. dostarczała jednostkom Luftwaffe łącznie 170 Do 24N i Do 24T. Dodatkowe 46 Do 24T-1 wyprodukowały dla Luftwaffe w latach 1942-1944 francuskie zakłady SNCAN w podparyskim Sartrouville.


Po wyzwoleniu Francji w sierpniu 1944 r.
kolejne 24 egzemplarze z tej linii otrzymała marynarka francuska. W czerwcu 1944 r. Niemcy przekazali
Hiszpanii 12 Do 24T-3, które z oznaczeniem HR.5 służyły do poszukiwania i podnoszenia z Morza Śródziemnego lotników obu walczących stron. Bazujące w Pollensie na Majorce wodnosamoloty pełniły
w Hiszpanii służbę do 1974 r.

Specyfikacja:
Typ:
Patrolowa i ratownicza łódź latająca z 6-osobową załogą

Napęd:
3 gwiazdowe silniki 9-cylindrowe BMW-Bramo 323B-2 o mocy 1014 KM każdy

Osiągi:
Prędkość maksymalna na wysokości 3000 m: 340 km/h
Prędkość przelotowa na wysokości: 2600 m: 295 km/h
Czas wznoszenia na wysokość 4000 m: 13 min 12 s
Pułap operacyjny: 5900 m
Zasięg: 2900 km

Masy:
Własna: 9200 kg
Maksymalna startowa: 18 400 kg

Wymiary:
Długość: 22,00 m
Wysokość: 5,75 m
Rozpiętość: 27,00 m
Powierzchnia nośna: 108 m2

Uzbrojenie:
2 pojedyncze ruchome kaemy MG 15 kal. 7,92 mm (w wieżyczkach dziobowej i tylnej)
oraz ruchome działko MG 151 lub Hispano-Suiza HS-404 kal. 20 mm w wieży grzbietowej
 
Źródła:
Archiwa własne w oparciu o dane historyczno-techniczne Bundesarchiv & LuftArchiv, Grafika Google.
  
Nie wyrażam zgody na kopiowanie i rozpowszechnianie zawartości publikacji mojego autorstwa (tekstu, zdjęć oraz filmów) bez mojej pisemnej zgody aviaclubpoland.blogspot.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz