12/24/2015

Bombowiec Stealth Northrop B-2 Spirit


Opracowany w największej tajemnicy Northrop Grumman B-2 Spirit został zbudowany w układzie latającego skrzydła jako niewidoczny dla radarów bombowiec, którego zadaniem w czasach zimnej wojny było niszczenie strategicznych celów radzieckich bombami atomowymi oraz pociskami manewrującymi. Program B-2 otrzymał kryptonim Project senior C.J., później zmieniony na Advanced  Technology Bomber (,,zaawansowany technologicznie bombowiec"), w skrócie ATB. Początkowo jedynie garstka najwyższych stopniem dowódców USAF wiedziała o projekcie B-2,
pozostali byli przekonani, że projektem pozostaje bombowiec B-IB, mimo że miał być jedynie rozwiązaniem tymczasowym. W najgorętszym momencie zimnej wojny USAF planowały zakup
co najmniej 132 egzemplarzy B-2.

Opierając się na swoich poprzednich projektach samolotów w konfiguracji latającego skrzydła,   Northrop wspólnie z firmami Boeing, Vought i General Electric stworzył za pomocą komputerowych systemów wspomagania projektowania (CAD, Computer Aided Design) i wytwarzania ( CAM, Computer Aided Manufacturing) unikatową konstrukcję B-2 w postaci latającego skrzydła o krawędzi natarcia w kształcie ,, podwójnego W". Przeanalizowano ponad 100 000 przekrojów radarowych modeli B-2 oraz podzespołów płatowca, głównie ze względu na niską wykrywalność przez radar, po czym przeprowadzono 550 000 godzin testów w tunelu aerodynamicznym. Dla potrzeb programu trzeba było opracować 900 nowych procesów produkcyjnych; powstały nowe, odporne na wysokie temperatury materiały kompozytowe, ultradźwiękowe narzędzia tnące, zautomatyzowane oprzyrządowanie wykorzystujące trójwymiarowe bazy kształtów oraz laserowe urządzenia inspekcyjne.


Northrop był odpowiedzialny za powstanie przedniej i środkowej części kadłuba, elementy ze stopów aluminium i tytanu oraz kabinę pilotów; Boeing budował tylą część kadłuba i zewnętrzne części skrzydeł. W konstrukcji B-2 zastosowano wiele kompozytów węglowych i epoksydowych,
dzięki którym można było zbudować absorbującą promieniowanie radarowe strukturę ,,plastra miodu". Aby zmniejszyć sygnaturę w podczerwieni, cztery silniki turbowentylatorowe General Electric F118-GE-110 otrzymały osłonięte wyloty w kształcie litery ,,V", ukryte przed obserwacją z ziemi przez krawędź spływu płata. W celu zapobieżenia tworzeniu się smug kondensacyjnych do spalin z silników dodawana jest substancja powstała na podstawie kwasów chloro-i flurosiarkowego.

B-2 jest wyposażony w systemy: ostrzegania o opromieniowaniu  radarem produkcji Lockheeda Martina, środków obronnych (DAS, Defensive Management System) AN/APR-50 Lockheeda Martina. Spirit był początkowo projektowany jako bombowiec działający na dużych wysokościach,
lecz w momencie ostatecznej akceptacji projektu w 1983 r. uwzględniono również specyfikę ataków z małej wysokości. Zmiany niezbędne do adaptacji oryginalnej konstrukcji ATB do nowej funkcji
objęły zmianę umiejscowienia kokpitu i chwytów powietrza do silników, dodanie wewnętrznych sekcji sterolotek (czego rezultatem był charakterystyczny kształt w postaci podwójnej litery ,,W"), modyfikację krawędzi natarcia oraz znaczne zmiany konstrukcji wewnętrznej płatowca. Koszt budowy jednego bombowca B-2 w 1997 r. wyniósł 2,1 mld USD.

Źródła:
Archiwa własne w oparciu o dane historyczno-techniczne Lockheed Martin & Boeing, General Electric system, Grafika Google.

Opracowanie zostało udostępnione serwisowi maszynyokiemdziewczyny.blogspot.com
na mocy umowy partnerskiej z serwisem aviaclubpoland.blogspot.com.

Nie wyrażam zgody na kopiowanie i rozpowszechnianie zawartości publikacji mojego autorstwa (tekstu, zdjęć oraz filmów) bez mojej pisemnej zgody aviaclubpoland.blogspot.com

4 komentarze:

  1. Duży błąd merytoryczny: "o krawędzi natarcia w kształcie" - SPŁYWU nie natarcia - krawędź natarcia jest z przodu płata i na prawdę, poza kilkoma wyjątkami, jest to linia prosta...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam serdecznie,
      ten sam rzekomy błąd został wyjaśniony w partnerskim serwisie w którym gościłem.
      Pozwolę sobie na przytoczenie odpowiedzi z tamtego serwisu na którym ten sam błąd został wykryty i na który już odpowiedziałem mam nadzieje dostatecznie.

      ,,Analizując ponownie opracowanie nie dopatrzyłem się jakiegokolwiek błędu który Pan stwierdza.
      Wszystkie szczegóły techniczne itp.
      były dokładnie sprawdzane pod kątem prawidłowego nazewnictwa
      w oparciu o oryginalne źródła informacyjne dotyczące modelu Northrop B-2 Spirit.
      Na przyszłość bardzo bym prosił o podkład źródłowy stwierdzający Pana rację
      pozdrawiam".

      Usuń
  2. Upieranie się przy twierdzeniu, że B-2 ma krawędź natarcia w kształcie podwójnego W, jest delikatnie mówiąc nieporozumieniem. Każdy, kto choć trochę interesuje się lotnictwem, powie, że ten samolot ma krawędź spływu w kształcie podwójnego W. Oprócz tego wszystko gra, krótko i na temat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, dziękuję za komentarz.
      Faktycznie w trakcie sporządzania opracowania wdarł się błąd dość istotny, który został zaczerpnięty z encyklopedii lotniczej: Encyklopedia lotnictwa 2010 rok. ISBN: 978-83-252-0690-1. Przepraszamy za wprowadzenie w błąd i dziękujemy za jego sprostowanie.
      Pozdrawiamy

      Usuń